دستگاه‌های لیزر

تاثیر دستگاه‌های لیزر در درمان‌های پوستی بر اساس نتایج تحقیقات علمی

برای دانستن تاثیر دستگاه‌های لیزر در درمان‌های پوستی، اول باید به این موضوع اشاره کرد که دستگاه لیزر چیست؟ چگونه می‌توان به وسیله دستگاه لیزر مشکلات مختلف پوستی را از بین برد؟ لیزر در واقع نوعی نور تک موج و پر انرژی می‌باشد که به وسیله ابزارها و فناوری های خاصی ایجاد می‌شود. انرژی که در لیزر وجود دارد، هزار برابر بیشتر و بالاتر از انرژی موجود در نور خورشید است. این دستگاه‌ها علاوه بر این انرژی زیاد، دارای دقت بالایی نیز هستند، یعنی می‌توانند به نقاط بسیار کوچک تابیده شده و مشکل مورد نظر را برطرف کنند، به همین دلیل است که امروزه این دستگاه‌ها جهت از بین بردن بسیاری از مشکلات پوستی از جمله لک، خال، اثرات آفتاب سوختگی و غیره مورد استفاده گسترده قرار می گیرند. در این مقاله دستگاه لیزر و عملکرد آن را بررسی می‌کنیم.

دستگاه های لیزر چگونه کار می کنند؟

گفتیم که دستگاه لیزر در واقع به صورت نوعی نور تک موج و پر انرژی می‌باشد که به وسیله ابزارها و فناوری‌های خاصی ایجاد می‌شود. انرژی که از این نوع دستگاه‌ها به وجود می‌آید، معمولاً بسیار بیشتر از انرژی موجود در نور خورشید می‌باشد، علاوه بر اینکه لیزرها در کنار انرژی زیاد دارای دقت بالایی نیز هستند، بنابراین می‌توانند به نقاط بسیار کوچک نیز بتابند. انرژی که از این دستگاه ساطع می‌شود به وسیله سلول‌ها جذب شده و در نهایت آنها را تخریب می‌کند، به همین منظور امروزه لیزر جهت از بین بردن بسیاری از مشکلات پوستی به کار برده می‌شود و در درمان بیماری‌های مختلف پوستی تاثیرگذار است که گاهی اوقات این تاثیرات ممکن است به صورت کوتاه مدت باشد و مدتی پس از استفاده، شما مجدداً شاهد بروز مشکل قبلی باشید، اما در بیشتر مواقع نیز می‌توان مشکلات را به صورت کامل از بین برد بدون آنکه هیچ گونه اثری از جای زخم وجود داشته باشد. عمده تاثیر دستگاه‌های لیزر عبارتند از:

رفع ضایعات پوستی

برخی از افراد بر روی پوست خودشان دارای ضایعاتی مانند قرمزی صورت یا گردن، ماه گرفتگی، وجود گوشت اضافه در بدن، رنگ‌های نازک پوستی و غیره هستند. این ضایعات با استفاده از دستگاه‌های لیزر به آسانی قابل درمان می‌باشند. از بین بردن کک و مک، ضایعات و رنگدانه‌های پوستی مانند خال‌های مادرزادی، از بین بردن خالکوبی و غیره نیز از جمله تاثیرات مثبت استفاده از دستگاه‌های لیزر می‌باشد که به آسانی می‌توان بدون هیچ گونه آسیب به دیگر سلول‌ها مشکل به وجود آمده را برطرف کرد.

درمان لکه‌ های حاملگی

لکه‌های حاملگی که معمولاً به هورمون‌ها وابسته می‌باشند، در بیشتر مواقع از بین نمی‌روند، یعنی هیچ گونه راه درمانی برای از بین بردن آنها وجود ندارد و تنها با استفاده از لیزر می‌توان آنها را کمرنگ‌تر کرد که البته امکان بازگشت دوباره این لکه‌ها وجود دارد. با این حال می‌توان تا مدتی با استفاده از لیزر از شر این لکه‌ها خلاص شد.

درمان موهای زائد

یکی از انواع دستگاه‌های لیزر دستگاه رفع موهای زائد می‌باشد که از جمله از تاثیرگذارترین موارد در استفاده از دستگاه‌های لیزر محسوب می‌شود، در این حالت موهای تیره و ضخیم‌تر آسان‌تر از بین می‌روند و از بین بردن موهای نازک و روشن کمی دشوارتر است، اما موضوع این است که دستگاه لیزر می‌تواند تاثیر بسیار مثبت و بسزایی جهت برطرف کردن چنین مشکلی داشته باشد.

دستگاه لیزر

جوان سازی پوست

افراد زیادی همواره به دنبال راه‌هایی جهت جوان سازی پوست هستند و شیوه‌های مختلف در این خصوص را امتحان می‌کنند که برخی از آنها مفید و موثر واقع شده، اما برخی دیگر هیچ گونه تاثیر مثبتی در روند جوانسازی نخواهد داشت. از بین شیوه‌های کارساز و رایج جهت جوان سازی پوست و از بین بردن کلیه چین و چروک بر روی آن استفاده از دستگاه‌ های لیزر است.

در کنار تمام موارد ذکر شده از دستگاه لیزر می‌ توان جهت جوان سازی پوست، کاهش دادن آکنه، جای زخم، اسکار و چین و چروک‌های صورت استفاده کرد. گاهی به علت وجود جوش‌های متعدد و زیاد در سطح پوست شاهد فرورفتگی هستیم که ظاهر نامناسبی نیز به وجود می‌آورد، در چنین حالتی می‌توان با استفاده از یک دستگاه لیزر تولید مجدد سلول‌ های پوستی را تحریک کرد که تا حدود ۸۰ درصد جای جوش و فرورفتگی‌ های آن را برطرف خواهد کرد. البته جهت درمان جوش زمانی از لیزر استفاده می‌کنند که آکنه‌ها فعال نباشند، در غیر این صورت شما ابتدا باید بتوانید با استفاده از دارو آکنه‌ها را درمان کرده و سپس برای بهبود جای جوش‌ها از لیزر استفاده کنید.

درمان پسوریازیس

یک بیماری شایع به نام پسوریازیس در ایران وجود دارد که هیچ گونه درمان قطعی برای آن وجود ندارد و افراد زیادی از وجود آن رنج می‌برند چ، با این وجود می‌توان از دستگاه‌های لیزر جهت کاهش دادن علائم بیماری استفاده کرد.

درمان التهابات پوستی

برخی از افراد پس از استفاده از ژل پاژ با عوارض متعدد و بلند مدتی مواجه شده‌اند، یعنی پس از تخلیه ژل، پوست آنها دچار التهاب شده و حتی گاهی اوقات شاهد کبودی نیز خواهند بود. دستگاه‌های لیزر برای از بین بردن چنین التهاباتی بسیار موثر است و می‌تواند آنها را به حداقل خود برساند.

برطرف کردن جای زخم و سوختگی

از دیگر تاثیرات قابل توجه دستگاه‌ های لیزر بر روی پوست، برطرف کردن جای سوختگی و زخم می‌ باشد که این زخم‌ ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله جراحی به وجود آمده باشند، البته هیچ دستگاه لیزری نمی‌ تواند چنین مشکل را به طور کامل برطرف کند و استفاده از آن تنها آثار زخم را کاهش می‌ دهد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله تاثیر دستگاه‌ های لیزر در درمان‌ های پوستی بر اساس نتایج تحقیقات علمی را بررسی کردیم. استفاده از دستگاه‌ های لیزر از جمله دستگاه رفع موهای زائد از شیوه‌ های رایج و البته موفقیت آمیز جهت از بین بردن بسیاری از مشکلات پوستی از جمله رفع موهای زائد، رفع کک و مک، خالکوبی، آفتاب سوختگی و غیره می‌ باشد و در حال حاضر برتری‌ های زیادی نسبت به دیگر روش‌ها برای از بین بردن مشکلات پوستی دارد که بسیاری از تاثیرات آن مطابق با تحقیقات علمی به اثبات رسیده است. در سایت ….. بیشتر با نحوه عملکرد دستگاه‌ های لیزر، تاثیرات مثبت استفاده از انواع مختلف دستگاه‌ های لیزر و غیره آشنا شوید.

 

دیدگاه شما:

نوشته های مرتبط